دیوار سبک وال اسپید

دیوار سبک وال اسپید

 دیوار سبک وال اسپید

ظهور روش های نوین و خلاقانه در بخش های مختلف عملیات اجرایی ساختمان ها منجر به بهبود شیوه های اجرا و بالا رفتن سرعت ساخت و ساز گردیده است. محقق شدن هدف اجرای ساختمان هایی با بالاترین کیفیت و استاندارد با صرف کمترین زمان و سرمایه، تنها با رویکرد صنعتی سازی ساختمان و استفاده از میلگرد بستر کرمان امکان پذیر است. ساختمان هایی که در زمینه مصرف انرژی، زلزله، کاهش بار مرده ساختمان، کاهش هزینه های زمان بهره برداری و غیره کاملا بهینه باشند.

دیوارهای غیر باربر سازه ای تحت عنوان برند وال اسپید (WALLSPEED)، جهت اجرای دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان، توسط فناوری نوین و تکنولوژی های برتر روز دنیا ساخته و تولید می شوند.

در این مقاله سعی داریم تا بیشتر به بررسی این نوع دیوارهای پانلی پیش ساخته و مزیت های آنها بپردازیم.

معرفی دیوار وال اسپید

پانل وال اسپید ساخته شده با استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات پیشرفته تمام اتوماتیک و تحت لیسانس شرکت PLASTEDIL سوئیس می باشد که در ایران تحت برند WALLSPEED تولید می گردد.

پارتیشن های وال اسپید که یکی از انواع سیستم های ساخت و ساز خشک (DRY WALL) محسوب می شوند، دیوارهای سازه ای غیرباربری هستند که جهت مصارف گوناگون از جمله تقسیم فضاهای داخلی ساختمان، دیوارهای پیرامونی و دیوارهای جداکننده بین واحدها کاربرد دارند.

دیوار وال اسپید از جنس پلی استایرن(EPS) با چگالی 20 کیلوگرم برمتر مکعب ساخته می شود که کل حجم دیوار را در برگرفته و ایستایی پانل ها توسط استادهای فلزی سرد نورد شده از ورق گالوانیزه تامین می گردد.

استادها از جنس ورق های گالوانیزه پانچ شده به ضخامت حداقل 0.6 میلیمتر و حداکثر 0.8 میلیمتر و به شکل پروفیل C می باشند که داخل پلی استایرن قالبگیری و پخته می گردند. عرض همه پانل ها به صورت ثابت 63 سانتی متر و ابتدا و انتهای آنها به صورت کام و زبانه است که پس از اجرا و جایگذاری کام و زبانه ها، عرض قابل رویت 60 سانتی متر خواهد بود.

پیوست ششم آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله

مطابق بند پ 6-1-4-1-1-4 پیوست ششم استاندارد 2800، دیوارهای پانلی کارخانه ای که به صورت نوارهای قائم در طول دیوار نصب می شوند مجاز به استفاده در ساختمان ها به عنوان دیوار خارجی می باشند.

همچنین در پیوست ششم آیین نامه 2800 به این موضوع اشاره شده است که فقط دیوارهای پانلی ای مجاز به استفاده در صنعت ساختمان هستند که دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باشند. لازم به ذکر است که پانل وال اسپید دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین تاییدیه آزمون آتش می باشد.

و نیز در همان بند به این موضوع موکدا توصیه شده است که برای دیوارهای خارجی بیمارستان ها از این نمونه پانل ها استفاده شود. همچنین ذکر شده است که دیوار باید با استفاده نبشی یا المان مشابه در جهت خارج از صفحه، در تراز سقف و کف مهار شود. دیوار وال اسپید دارای رانر و نبشی های ساخته شده با ورق گالوانیزه بوده که جهت مهار دیوار در کف و سقف مورد استفاده قرار می گیرند.

اطلاعیه صادر شده از سازمان نظام مهندسی ساختمان

مطابق اطلاعیه صادر شده از سازمان نظام مهندسی ساختمان از سال 1402، فقط به ساختمان هایی پایان کار داده می شود که مطابق ویرایش چهارم مبحث 19 باشند. دیوار وال اسپید طراحی و تولید شده مطابق مبحث 19 و عایق مناسب صوت، دما و رطوبت می باشد.

مزایای دیوارهای وال اسپید

    • کاهش وزن اسکلت به دلیل احتساب وزن سبک دیوارها در طراحی سازه
    • مقاوم در برابر زلزله به دلیل سبک سازی و کاهش بار مرده و رفتار هماهنگ دیوار با سازه به هنگام وقوع زلزله
    • کیفیت یکنواخت در مرحله اجرا، کاهش زمان نازک کاری و سهولت اجرای آن
    • صرفه جویی در زمان و هزینه تمام شده پروژه
    • افزایش سرعت ساخت و ساز
    • امکان استفاده در سقف و دیوار ساختمان های پیش ساخته در حوادث غیر مترقبه
    • کاهش ضخامت دیوار و افزایش فضای مفید معماری
    • رعایت تمام ملزومات مباحث مقررات ملی ساختمان(6،19،18)
    • ارتفاع پنل محدودیتی در تولید ندارد و براساس سفارش مشتری تغییر می کند
    • دارای پروفیل گالوانیزه برای استحکام دیوار و امکان بارگذاری سنگین و نیمه سنگین به صورت خارج از صفحه
    • امکان تغییر سیستم پارتیشن بندی در آینده بدون نیاز به تخریب و استفاده مجدد
    • حذف وال پست ها، فریم درب و پنجره ها و هزینه های مرتبط
    • وزن بسیار سبک، سهولت جابجایی، نصب آسان و کاهش هزینه دستمزد
    • عدم نیاز به ادوات و وسایل گوناگون جهت اجرا و نصب
    • کاهش خطای انسانی در مرحله اجرا به دلیل پیش بینی اتصالات و تنظیم ضخامت ها در مرحله تولید
    • قابلیت اجرای انواع طرح های معماری و دکوراتیو
    • حذف پل حرارتی و کاهش اتلاف انرژی
    • قابلیت اجرای انواع متریال نازک کاری و پوشش های متدوال
    • پشتیبانی فنی و اجرایی توسط تیم فنی شرکت

مقایسه وزنی دیوارهای وال اسپید با سایر دیوارهای خشک

توضیحات پس از نازک کاری قبل از نازک کاری نوع دیوار
هر مترمربع محصول وال اسپید قبل از نازک کاری 4.5 کیلوگرم و پس از نازک کاری به 19 کیلوگرم می رسد. 19

Kg/m

4.5

Kg/m

وال اسپید
هر مترمربع محصول بلوک سبک بتنی قبل از نازک کاری 41 کیلوگرم و پس از نازک کاری به 79 کیلوگرم می رسد 79

Kg/m

41

Kg/m

بلوک سبک بتنی
هر مترمربع محصول سفال قبل از نازک کاری 41 کیلوگرم و پس از نازک کاری به 115 کیلوگرم می رسد 115

Kg/m

41

Kg/m

سفال
هر مترمربع محصول بلوک لیکا قبل از نازک کاری 69 کیلوگرم و پس از نازک کاری به 127 کیلوگرم می رسد 127

Kg/m

69

Kg/m

لیکا

اجزای ساختار دیوار

هسته مرکزی دیوار: هسته مرکزی دیوار از پلی استایرن کندسوز خود جمع شونده در ره E (مطابق با استاندارد 1207)، با دانسیته حداقل 20 کیلوگرم بر متر مکعب تشکیل شده که در بین استادهای پانچ شده تزریق می شود و ساختار اصلی دیوار وال اسپید را تشکیل می دهد.

انواع پارتیشن های تولیدی کارخانه عبارتند از:

مدل N (NORMAL) : در این مدل، ناودانی های گالوانیزه (استادها) در دو رویه طرفین پارتیشن نمایان است، یعنی ارتفاع جان استاد به اندازه ضخامت پلی استایرن پارتیشن می باشد.

مدل SP(SPECIAL) : در مدل SP، ارتفاع جان استاد از ضخامت پارتیشن کمتر است بنابراین استاد در یک طرف پارتیشن روی سطح نمایان است و در طرف دیگر مخفی می باشد. پارتیشن SP ضریب انتقال حرارتی کمتری نیبت به نوع N دارد و فاقد پل حرارتی می باشد.

مدل SP(SPECIAL)

سایر اجزا شامل: پروفیل های گالوانیزه (استاد، رانر، نبشی)، رابیتس، صفحات روکش دار گچی و سیمانی، اندود گچی و سیمانی و ادوات پیچ

اجرای پوشش نهایی

در دیوارهای وال اسپید محدودیتی از نظر پوشش نهایی وجود نداشته و می توان انواع پوشش های صنعتی( صفحات گچی، سمنت برد و…) و سنتی(اندود گچ، سیمان، سنگ و…) را بر روی دیوار وال اسپید اجرا نمود.

پوشش های صنعتی: صفحات گچی و سیمانی به وسیله پیچ های مخصوص و به صورت حصیرچینی بر روی پانل های وال اسپید نصی می شوند و با اجرای نوار درزگیر و بتونه بر روی این پوشش ها عملیات نصب به اتمام می رسد.

پوشش های سنتی: پوشش سطح دیوار به وسیله رابیتس بیش از اجرای ملات علاوه بر ایجاد اتصال بهتر میان ملات مصرفی و دیوار وال اسپید به منظور جلوگیری از هرگونه ریزش و یا ترک ناشی از انقباض و انبساط مصالح مصرفی انجام می شود.

پوشش های ثانوی(مانند کاشی و سرامیک): برای نصب اینگونه پوشش ها به دو صورت می توان عمل کرد:

کاشی و سرامیک با وزن حداکثر 40 کیلوگرم بر مترمربع با استفاده از انواع چسب های کاشی و سنگ بر روی صفحات گچی و یا سیمانی متصل می شوند و برای وزن بالای 40 کیلوگرم می بایست با استفاده از اتصالات خشک بر روی سازه ها بارگذاری شود.

به دلیل خاصیت ضد رطوبت دیوار وال اسپید می توان به صورت مستقیم بعد از اجرای رابیتس با انواع چسب های ملاتی و اپوکسی بدون اجرا نمودن صفحات گچی و سیمانی به صورت مستقیم عملیات نصب کاشی و سرامیک را بر روی دیوار انجام داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *